GGM1

Festiwal Narracje 2010

NARRACJE | Instalacje i interwencje w Przestrzeni Publicznej 18-21 listopada 2010 Gdańsk kuratorka: Bettina Pelz organizatorzy: Miasto Gdańsk, Biuro Europejskiej Stolicy Kultury Gdańsk 20160 kandydat, Gdańska Galeria Miejska i Nadbałtyckie Centrum Kultury wstęp wolny www.gdansk2016.eu/narracje Zainicjowane w 2009 roku przez Biuro Europejskiej Stolicy Kultury Gdańsk 2016 - Kandydat, Miasto Gdańsk, Gdańską Galerię Miejską i Nadbałtyckie Centrum Kultury NARRACJE to prezentacja sztuki wizualnej realizowana w przestrzeni publicznej miasta Gdańska. Celem projektu jest tworzenie przestrzeni dla poszukiwania i odczytywania narracji zapisanych w tkance miejskiej oraz dla tworzenia nowych miejskich opowieści. Ważnym wymiarem NARRACJI jest zaakcentowanie potencjału miasta jako wspólnej, publicznej przestrzeni, kształtowanej przez sztukę. Tegoroczna edycja NARRACJI - zatytułowana “Lost and Found” - odbywa się w dniach 18 - 21 listopada 2010 roku i skupia się na zagadnieniu współczesnej kultury w przestrzeni miejskiej. W Gdańsku znajduje się wiele nie do końca wykorzystanych przestrzeni. Stanowią one część wewnętrzną Głównego Miasta, a jednak pozostają na jego peryferiach pod względem codziennego funkcjonowania czy publicznej użyteczności. Są częścią tej sfery publicznej, która zawieszona jest gdzieś między rzeczywistością fasadowej struktury Głównego Miasta a rzeczywistością znajdujących się tuż obok miejsc mocno zaniedbanych. Druga edycja NARRACJI nadaje znaczenie i koncepcyjnie zagospodarowuje ów terrains vague - podwórka, miejsca budowy, wykopaliska archeologiczne, puste przestrzenie i ruiny - tam, gdzie na obrzeżach miejsc nie uwzględnionych jeszcze w miejskich planach rewitalizacji, życie miejskie toczy się w rytm społecznej rutyny często pełnej elementów dysfunkcyjnych. Artyści zagraniczni i lokalni prezentują przygotowane przez siebie czasoprzestrzenne interwencje wykorzystujące technologię światła w takich miejscach Głównego Miasta, których status na codzień jest nie do końca określony. Większość pokazywanych podczas NARRACJI 2010 prac to prace sit-specific, a wszystkie zostały zaadaptowane specjalnie dla tych miejsc gdańskich, w których są pokazywane. Barbara Buchholz i Pedda Borowski (Niemcy), Ghiju Diaz de Leon (Meksyk), Marek Frankowski (Polska), Detlef Hartung i Georg Trenz (Niemcy), Hermelinde Hergenhahn (Holandia), Danuta Kiewłen (Polska), Olga Kisseleva (Francja), Francesco Mariotti (Szwajcaria), Ryszard Niedzielski (Polska), Pojektil (Szwajcaria), Marek Radke (Polska), Robert Sochacki (Polska) oraz Grażyna Tomaszewska (Polska) zostali zaproszeni przez niemiecką kuratorkę Bettinę Pelz do wzięcia udziału w tegorocznej edycji NARRACJI. Różnorodność ich artystycznego podejścia do tematu odbija się echem również w wyborze lokalizacji, wykorzystywanych mediów, tematów i krajów ich pochodzenia. Podczas tegorocznych NARRACJI gdańscy artyści i projektanci: Marek Frankowski, Danuta Kiewłen, Ryszard Niedzielski, Robert Sochacki oraz Grażyna Tomaszewska zaadaptowali swoje pomysły i artystyczne podejście do technologii wielkoformatowej projekcji - efekty swoich poszukiwań zaprezentują na gdańskich murach i podwórkach. Gdańska artystka Agnieszka Wołodźko pokaże na NARRACJACH specjalnie przygotowany projekt „Wojna i Pokój”, który oglądać można będzie na terenie garnizonu/obecnej siedziby firmy Hossa we Wrzeszczu. W tym roku zaprezentujemy na NARRACJACH trzy instalacje interaktywne: Olga Kisseleva, Hermelinde Hergenhahn oraz Projektil potrzebują do swoich - opartych na cyfrowych mediach - prac aktywnego udziału widowni. Poprzez NARRACJE Biuro Europejskiej Stolicy Kultury Gdańsk 2016 - Kandydat oraz jego partnerzy proponują nowy format kulturalnych działań w przestrzeni miejskiej Gdańska. NARRACJE to wspólne działanie i wspólny wysiłek w przekształcaniu przestrzeni publicznej miasta w galerię składającą się z wielu ‘sal’. To również próba stworzenia platformy prezentacji i dyskusji nad współczesnym rozwojem miasta, która wniosłaby kolejny ciekawy element w stale zachodzący proces zmian przestrzeni Gdańska. NARRACJE otworzy 18 listopada 2010 roku w Centrum św. Jana performance audio-wizualny Barbary Buchholz i Peddy Borowskiego. Zapraszamy do dwóch klubów festiwalowych NARRACJI: W sieni biura Gdańska 2016 mieścić się będzie przytulna kawiarnia z idealną atmosferą do rozmów, słuchania muzyki, czytania książek oraz oglądania projekcji video. W Dolce Vita natomiast pojawią się ważne akcenty muzyczne tegorocznej edycji: zagra Out of Tune, Asia i Koty,Touchy Mob i Coldair w kolaboracji z VJ-em Tu Sto oraz Wojtek Grabek z wizualizacjami Pani Pawlosky. Codziennie zapraszamy na tańczone after party. Wszystkie instalacje podczas tegorocznej edycji NARRACJI otwarte będą od czwartku do niedzieli (18 - 21 listopada) od godziny 17.00 do północy. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Instalacje stałe czynne codziennie od 18 do 21 listopada od godz. 17.00 do północy:1. Ryszard Niedzielski (Polska), Ruiny, Latarniana 1/róg Szerokiej2. Projektil (Szwajcaria), Niszcz, żeby rosło, Kozia (w bok od Szerokiej) - ściana przy żłobku nr 83. Robert Sochacki (Polska), Red Corner, Szeroka 108 - ściana budynku4. Hermelinde Hergenhahn (Holandia), Day in Day out/Dzień w dzień, Świętojańska 69/róg Lawendowej i Szklary5. Detlef Hartung + Georg Trenz (Niemcy), ACH, Gdańska Galeria Güntera Grassa (4g), Szeroka 34/356. Fred Hatt + Daniel Schlepfer, Amber Drop/Krople Bursztynu, Galeria to-be, Grobla I 1/2 >> Projekt Towarzyszący7. Marek Frankowski (Polska), Przejścia, Szeroka 97 - ściana budynku8. Danuta Kiewłen (Polska), Płynna Architektura, Kościół św. Jana, Świętojańska 509. Ghiju Díaz de León (Meksyk), Przemieszczenie/ Shifting Borders, Wyspa Spichrzów - oglądane z Długiego Pobrzeża10. Grażyna Tomaszewska (Polska), Syrenka, ul. Klecza, wykopaliska archeologiczne11. Francesco Mariotti (Szwajcaria), The Fireflies Fence/Ogrodzenie ze świetlików, ul. Św. Ducha/Krowia, wykopaliska archeologiczne12. Marek Radke (Polska/Niemcy), tu/hier, Gdańska Galeria Miejska (ggm1), Piwna 27/2913. Ozmo + Mariusz Waras, last movie, Podwórko Sztuki ggm1, wejście od Kaletniczej >> Projekt Towarzyszący14. Olga Kisseleva (Francja), CrossWorlds (Solar), Długi Targ, na wprost Biura Gdańsk 2016 lub Zielona Brama15. Dominik Lejman ( Polska), Staging Anonymous, przejście podziemne, skrzyżowanie Łąkowej i Podwala Przedmiejskiego >> projekt towarzyszący16.Agnieszka Wołodźko (Polska), Wojna i Pokój, teren Garnizonu/Hossa, Wrzeszcz >> projekt Towarzyszący 17. Sylwia Galon ( Polska), DNA, Design Nature Art, Galeria Spiż 7, ul. Chmielna 113, Wyspa Spichrzów >> projekt Towarzyszący

Wydarzenia szczególne: UROCZYSTE OTWARCIE NARRACJI18.11, czwartek20.00, Centrum św. Jana, ul. Świętojańska 50Barbara Buchholz + Pedda Borowski (Niemcy), Theremin: Russia with Love, performance audio-wizualny21.00 Oprowadzanie po instalacjach przez kuratorkę Bettinę Pelz22.00 Poczęstunek - Klub Festiwalowy 1: Sień Biura Gdańsk 2016, ul. Długi Targ23.00 After Party - Klub Festiwalowy 2: La Dolce Vita, ul. ChlebnickaKlub Festiwalowy 1: Sień Biura Gdańsk 2016, ul. Długi Targ, 18.11 - 21.1110.00 - 17.00 Warsztaty eco-kulturalne "Zapal się kulturalnie"10.00 - 17.00 Punkt informacji festiwalowej, ekologicznej oraz punkt wymiany starych żarówek na nowe17.00 - 0.00 Kawiarnia z przekąskami i atmosferą do rozmów oraz projekcje videoKlub festiwalowy 2: La Dolce Vita, Chlebnicka 218.11 czw, 23.00 - After Party na otwarcie19.11 pt, 22.00 - koncert Out of Tune + goście, after party: Teen Slut, Kime Collective, Jick Magger20.11 sob, 21.00 - koncert : Coldair/ Asia i Koty /Mohna/Touchy Mob + VJ Tu Sto, after party: Maciek Cz. + Twój Stary Projekt21.11 nd, 21.00 - koncert: Stendek + video Salamon / Wojciech Grabek + VJ-ka Pani Pavlosky

Oprowadzanie po instalacjach Festiwalu przez przewodników:19, 20 i 21 listopada- godz. 17, 19 i 21- zbiórka pod Gdańską Galerią Guntera Grassa ( róg ul. Szerokiej i Grobli I). Zapraszamy!

Artyści i projekty:

Ryszard Niedzielski / Ruiny/ Polska Ryszard Niedzielski jest ilustratorem, grafikiem komputerowym i - jako ‘Uwaga Inwazja’ - znanym artystą graffiti. Zrealizował wiele prac nie tylko na ulicy, ale także w formie wydruków na papierze, tkaninie i innych ciekawych materiałach. Jego prace street-artowe zaskakują poczuciem humoru i perfekcją wykonania. www.rn.uvd.pl ul. Latarniana 1/róg Szerokiej/ projekcja wielkoformatowa W swoim projekcie Ruiny w pozornie groteskowy sposób, nawiązuje do najnowszej historii Gdańska, miasta którego substancja architektoniczna w 1945 roku została w 90 % zniszczona. Przenosząc nas w czasie, zwraca naszą uwagę jednocześnie na to co zostało zagubione i na to, co znajdujemy dzisiaj przechadzając się po Głównym Mieście. Projektil / Niszcz, żeby rosło/ Szwajcaria Roman Beranek, Jonas Staub i Martin Inderbitzin to artystyczny kolektyw tworzący wielkoformatowe projekcje video-mappingowe zaprojektowane dla różnych powierzchni i przestrzeni. Koncentrując się na grze światła, koloru i formy w odniesieniu do zastanego krajobrazu architektonicznego, kolektyw podejmuje próbę powielania pomysłów wykorzystywanych we współczesnym wzornictwie. Graficzno-wizualne kompozycje z wykorzystaniem animacji 3d są często interaktywne i zakładają aktywny udział widzów. www.projektil.ch ul. Kozia, ściana przy żłobku nr 8/ interaktywny projekt multimedialny Jedno z gdańskich podwórek między ulicą Szeroką a Św. Ducha, stanie się podczas Narracji sceną zaprojektowanej i zaprogramowanej przez Projektil projekcji wielkoformatowej opartej na video mappingu. Dzięki tej interwencji ściana budynku przy żłobku zamieni się w publiczny ogród, który uprawiać będą mogli odwiedzający. Publiczność ma pełną kontrolę nad rozwojem swojego ogrodu dzięki telefonom komórkowym - określone kolory pomogą roślinom dobrze się rozwijać albo - wręcz przeciwnie - uschnąć. Robert Sochacki / Red Corner/ Polska Robert Sochacki jest artystą wszechstronnym, tworzy zarówno sztukę wideo, scenografie, kostiumy, plakaty teatralne jak i interaktywne instalacje w przestrzeni publicznej. Jest autorem performance’ów, happenigów i projektów vj-skich. www.sochacki.art.pl ul. Szeroka 108 - ściana kamienicy/ projekcja wielkoformatowa W swoim projekcie Red Cornerartysta nawiązuje do nieznanych historii oraz ciemnych i zapomnianych zaułków miasta. W serii nieoczekiwanych kolaży, dekonstruuje ścianę budynku, na którym pokazywana jest projekcja i odkrywa przed nami to, co ukryte, co czai się w naszej wyobraźni, czai się właśnie za rogiem. Hermelinde Hergenhahn / Dzień w Dzień / Holandia Hermelinde Hergenhahn bada rzeczywistość i jej przejawy od podszewki skupiając się przede wszystkim na formacji społeczno-kulturowej i zachodzących w niej zmianach. W oparciu o połączone działanie analogowych i cyfrowych narzędzi, artystka tworzy swoją wizję relacji człowieka z jego otoczeniem. Zaprasza tym samym do zastanowienia się nad doświadczeniem osobistym oraz tym, które podlega oddziaływaniu innych czynników społecznych. http://www.smartvideoserver.org/collection.php?action=find&artist=H ul. Świętojańska 69/róg Lawendowej i Szklary/ instalacja video W ciągu dnia Hermelinde Hergenhahn rejestruje życie miasta na zbiegu ulic Szklary, Lawendowej i Świętojańskiej. Po zmroku wyświetla zarejestrowany materiał dokładnie w tym samym miejscu, w którym został nagrany sprawiając tym samym, że przenika się w nim życie dzienne i nocne. Projekt Day in Day out odbył się dotychczas w dziesięciu lokalizacjach w Holandii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii oraz w Bangkoku. Przemieszczając się z miejsca na miejsce i z kraju do kraju, Hermelinde Hergenhahn gromadzi artystyczne archiwum oparte na dokumentacji codziennego życia w sferze publicznej. Detlef Hartung i Georg Trenz / ACH/ Niemcy Detlef Hartung i Georg Trenz w swoich wieloźródłowych projekcjach traktują światło i cień jak opozycję kolorów białego i czarnego, litery i czcionki jak graficzne wzory, a słowa jak symboliczną reprezentację ich znaczeń. Za pomocą zbitek słów przemeblowują tkankę architektoniczną i ukazują w nowym świetle charakterystyczne cechy konkretnej przestrzeni, jej funkcje i historię. www.hartung-trenz.de Gdańska Galeria Güntera Grassa (4g), ul. Szeroka 34/35/ instalacja multimedialna Graficzne projekcje Detlefa Hartunga i Georga Trenza są rodzajem zabawy faktem, że światło jest dla ludzkiego oka widoczne jedynie jako odbicie. W przestrzeni Gdańskiej Galerii Güntera Grassa artyści przygotowali instalację opartą na wzajemnym oddziaływaniu projekcji i odbicia oraz materiałów pomocniczych i zastanych zakamarków przestrzeni. Wielość galeryjnych okien stanowi łącznik między przestrzenią wewnętrzną i zewnętrzną i pozwala na uwzględnienie w pracy wizualnego oddziaływania obu tych przestrzeni. Fragmenty projekcji wykorzystują widzów jako ekrany i znikają wraz z ich wyjściem z galerii. Artyści w swoich wieloźródłowych projekcjach posługują się czarno-białymi polami graficzno-tekstowymi deformując powierzchnie i przestrzenie, w których pracują. Fred Hatt i Daniel Schlaepfer / Krople Bursztynu/ Szwajcaria Fred Hatt, architekt, projektant i fotograf, oraz Daniel Schlaepfer, botanik i artysta ze Szwajcarii, tworzą zespół, którego prace dotykają kluczowych cech przestrzeni miejskich - ich formy, światła i nastroju. Fred Hatt pracuje nad architektonicznymi formami o wyrafinowanych kształtach i deformacjach. Daniel Schlaepfer, przy pomocy światła i jego odbić, konstruuje barwne iluzje, które odmieniają wygląd budynków i nastrój miejskich ulic i placów. Dla przykładu: uliczne oranżerie Hatta stanowią część krajobrazu ulic Genewy, podczas gdy świetlne aranżacje Schlaepfera kreują nastroje parków tego miasta i odmieniają fasady jego budynków. www.fredhatt.com, www.dschlaepfer.com Galeria to-be, ul.Grobla I 1/2/ instalacja świetlna Amber Drops uzyskały I wyróżnienie w III edycji Międzynarodowego Konkursu „Galeria Zewnętrzna Miasta Gdańska” realizowanego przez CSW Łaźnia za subtelne odniesienie się do znaczenia bursztynu w budowaniu gdańskiej tożsamości oraz za minimalistyczne traktowanie estetyki przestrzeni publicznej. Amber Drops jest skonstruowane z przezroczystych kamyków wykonanych z masy żywicznej z wbudowanym systemem oświetlenia ledowego. Światło bursztynów jarzy się z różnym natężeniem, jakby w rytmie oddychającego człowieka. W żywicy zatopione są artefakty naszych czasów różnego typu i rozmiaru - takie jak np. telefon komórkowy i inne relikty życia codziennego uwięzione w bursztynie niczym owady. W ramach festiwalu Narracje prezentujemy makietę pracy, która w 2011 zostanie zrealizowana jako permanentna instalacja site-specific w przestrzeni dzielnicy Dolne Miasto pod wiaduktem przy ul. Szopy. Marek Frankowski / Przejścia/ Polska Marek Frankowski jest fotografem, ilustratorem, grafikiem komputerowym i projektantem. W swoich pracach fotograficznych dokumentuje zarówno ważne wydarzenia artystyczne jak i interesujące, choć dla przeciętnego widza niewidoczne, miejsca i sytuacje. Nadaje w swoich pracach inny wymiar pozornie zwykłym obrazom ludzi, przedmiotów, architektury i krajobrazu. Fotografie Frankowskiego są zawsze bardzo przemyślane, wyważone i perfekcyjnie estetyczne. www.marekfrankowski.wordpress.com ul. Szeroka 97 - ściana kamienicy/ projekcja wielkoformatowa Poprzez efekt optycznej iluzji, Marek Frankowski, zamienia pozbawioną okien ścianę kamienicy znajdującej się tuż przy miejscu budowy na ulicy Szerokiej. Powiększone, przetworzone cyfrowo fotografie ponadwymiarowej otwartej przestrzeni klatki schodowej wyświetlane na fasadzie budynku gdańskiego Głównego Miasta stwarzając iluzję, że widz może wejść do świata dotąd nieodkrytego. Danuta Kiewłen / Płynna Architektura/ Polska Danuta Kiewłen jest artystką wizualną, która często przygotowuje scenografię przedstawień teatralnych we współpracy z tancerzami, dj-ami i muzykami. W swoich projektach scenicznych artystka wizualnie rozpuszcza hermetyczną strukturę architektonicznego otoczenia, w jakim pracuje i nakłada na nią efemeryczne obrazy substancji, z jakiej są zrobione eksperymentując w ten sposób z przyzwyczajeniami ludzkiego wzroku. Najbardziej interesuje ją tworzenie unikatowych analogowych projektów wizualnych. www.myspace.com/danuzja Kościół św. Jana, ul. Świętojańska 50/ projekcja wielkoformatowa W pracy prezentowanej na wieży św. Jana, artystka ręcznie przemalowuje slajdy, łączy je, wprowadza do nich elementy pływające, które pod wpływem ciepła ‘gotują się’, tworząc ruchome quasi-psychodeliczne obrazy, od których nie można oderwać wzroku. Niespodziewana kolorowa mozaika na wieży kościoła św. Jana sprawia, że statyczna powierzchnia kościoła sprawia wrażenie płynnej zmuszając nas tym samym do ujrzenia tej, często niedocenianej, imponującej budowli w nowym świetle. I znowu odnajdujemy nowy Gdańsk w starych murach. Ghiju Díaz de León / Przemieszczanie/ Meksyk Jako projektantka graficzna, Ghiju Díaz de León jest zafascynowana związkami między kolorem i formą, jako projektantka światła, artystka w swoich pracach analizuje architekturę, a jako ilustratorka jest wizualną opowiadaczką historii. Przy użyciu światła, obrazu, koloru i ruchu, artystka realizuje wielkoformatowe projekcje, w których zamienia tkankę architektoniczną w wizualną przestrzeń performatywną. www.ghiju.com Wyspa Spichrzów - oglądane z Długiego Pobrzeża/ wieloczęściowa projekcja wielkoformatowa Inspiracją dla tej pracy były wczesne mapy Gdańska oraz sposób ich oznakowania. Dostrzegając w nich wzory geometryczne, artystka eksploruje ich cechy narracyjne. Stosując techniki kolażu i układając je w symboliczne zbitki, tworzy z nich kompozycje wizualne. Artystka wyświetla je na architektonicznych pozostałościach historycznych spichlerzy znajdujących się nad Motławą, w której zobaczymy ich wodne odbicie. Na styku delikatnie poruszającej się wody i ruchomych wyświetlanych obrazów powstaje kalejdoskop zwielokrotnionych form i kształtów. W efekcie graficznego połączenia efektu powielenia i rozdrobnienia zachodzi zjawisko wizualnego dialogu z przestrzenią, w której wyświetlana jest praca. Grażyna Tomaszewska / Syrena/ Polska Grażyna Tomaszewska jest artystką wszechstronną. Posługuje się technikami fotograficznymi, maluje, rzeźbi. W swoich pracach fotograficznych przepracowuje zdjęcia rentgenowskie do momentu, w którym rzeczywistość i fikcja stają się trudne do rozróżnienia i powstaje coś zupełnie nowego.http://tomaszewska.50webs.com/ ul. Klesza, wykopaliska archeologiczne/ projekcja wielkoformatowa W swoim projekcie Syrena artystka przenosi istotę ze świata biologicznego, organicznego do świata oznaczonego przez nią przedrostkiem ‘meta’, czyli: poza. Przetwarzając zdjęcie rentgenowskie, kreuje istotę nierzeczywistą, z innego bytu, być może równoległego do naszego. Bo czy możemy wykluczyć możliwość istnienia syren, czy innych legendarnych postaci pod warstwa naszej realności? Kto wie, co znajdziemy pod zielonym kożuchem rozkopanych przez archeologów dziur gdańskiego Głównego Miasta? Francesco Mariotti / Ogrodzenie ze świetlików/ Szwajcaria W technicznym fenotypie instalacji Francesco Mariottiego kryją się zagadnienia ekologiczne podejmowane z punktu widzenia ich cech estetycznych, natomiast idee socjopolityczne stają się częścią wątków poetyckich. Jego instalacje i interwencje artystyczne oparte są na wiedzy artysty o kosmosie oraz jego znajomości mitologii i nauki. Mówią one o człowieku i jego pozycji w ewolucyjnym rozwoju przyrody. www.mariotti.ch/en Św. Ducha/Krowia, wykopaliska archeologiczne/ instalacja świetlna Ostatnio artysta w swoich pracach poświęca dużo miejsca robaczkom świętojańskim - warunkom ich życia i funkcjonowania. 'Wyhodował' nawet kilka gatunków ich sztucznego odpowiednika - powstały one głównie z przetworzonych materiałów. Roje świetlików zainstalowane w nie do końca wykorzystanych miejskich przestrzeniach emanują magicznym światłem zmieniając otoczenie. Prawdziwe robaczki świętojańskie są w naturze oznaką zrównoważonego i wysoce zróżnicowanego eko-systemu - te stworzone przez Mariottiego są prośbą i życzeniem, by było ich na świecie więcej. Marek Radke / Tu/Hier/ Polska/Niemcy Marek Radke jest malarzem. Od lat jednak tworzy obiekty trójwymiarowe. Jego prace w swojej stylistyce wywodzące się z tradycji konstruktywizmu - wyrażają dynamiczne związki między przestrzenią i formą oraz między kolorem i światłem. Cechują się swoistym wizualnym rytmem, który wydobywa z nich cechy kinetyczne. Dzieje się tak głównie dlatego, że wobec tego niemal choreograficznego układu kształtów oraz ich cieni, ludzka percepcja przestaje trzymać się dobrze sobie znanych wzorców. www.art-radke.eu Gdańska Galeria Miejska 1 (ggm1), ul. Piwna 27/29/ instalacja świetlna z obiektów malarskich Na wystawie Tu/Hierprezentuje instalację zbudowaną z zawieszonych w przestrzeni obiektów malarskich. Wykorzystując właściwości promieni ultrafioletowych, pomalowane specjalną farba obiekty, lśniąc wewnętrznym światłem, szybują, powielają się i zachęcają do dotyku. Zagubieni w ciemności, na nowo odnajdujemy się w nocnym, niespodziewanie powiększonym wnętrzu galerii na Piwnej. Ozmo i Mariusz Waras / last movie/ Włochy / Polska Obaj artyści poruszają się zarówno w środowisku street-artowym, rysują, malują, fotografują, a w ostatnim czasie Waras wyszedł poza dwuwymiarowość swoich projektów i zajmuje się projektami quasi rzeźbiarskimi i architektonicznymi. Jednak najbardziej znani są jako twórcy murali, które można zobaczyć w różnych częściach świata. Ich prace są tak specyficzne w swoim wyrazie i technice, że łatwo rozpoznawalne dla tych, którzy już raz mieli okazję spotkać się z ich twórczością. www.myspace.com/ozmo1, www.waras.pl www.m-city.org Podwórko Sztuki ggm1, wejście od Kaletniczej/ mural Artyści wspólnie stworzyli na zewnętrznej ścianie kina Neptun ogromne malowidło, będące połączeniem motywu zdemontowanej maszyny autorstwa Warasa i cytatu „Sądu Ostatecznego” Michała Anioła wykonanego przez Ozmo. To bardzo wymowna scena, w której na miejscu sądzącego Chrystusa pojawia się maszynopodobna konstrukcja, przypominająca mechanizm gigantycznego zegara. Czy jest to bezpośrednie nawiązanie do kondycji współczesnego świata, czy też do faktu, że Kino Neptun ulegnie przebudowie i razem z nim odejdzie w zapomnienie jedno z bardzo szczególnych i wyjątkowych miejsc powojennego Gdańska? Olga Kisseleva / Crossworlds (Solar)/ Francja Artystyczne poszukiwania Olgi Kisselevej są nierozerwalnie połączone ze zmieniającą się rolą sztuki w społeczeństwach europejskich. Prace Kisselevej są głęboko zakorzenione w wielu różnych dziedzinach nauki oraz wypracowanych zdobyczach technologii. Jako artystka odgrywa ona kluczową rolę w działających na całym świecie grupach projektowych specjalizujących się w działaniach w przestrzeni publicznej. Jej instalacje zawsze nawiązują do miejsc, w których są realizowane i często opierają się na interakcji z widzami. http://kisseleva.free.fr/ ul. Długi Targ, na wprost Biura Gdańsk 2016/ interaktywny projekt multimedialny Instalacja wywodzi się z technologii komunikacji cyfrowej, które w bardzo krótkim czasie stały się nieodzowną częścią współczesnej ewolucji kulturowej, a przez to również najnowszych prac wielu artystów. Kod kreskowy (ang. QRC) to elektroniczny identyfikator będący jednym ze sposobów wizualnego zakodowania i rozkodowania informacji. W instalacji zatytułowanej Crossworlds (Solar), Kisseleva posługuje się kodem QRC jako przykładem interfejsu, który łączy analogowe i cyfrowe media. Widz zostaje poddany konfrontacji z graficzną czarno-białą powierzchnią, która zawiera cyfrowo zakodowaną treść możliwą do rozszyfrowania wyłącznie poprzez rozkodowanie obrazu za pomocą cyfrowego narzędzia, np. telefonu komórkowego. Agnieszka Wołodźko / Wojna i Pokój/ Polska Agnieszka Wołodźko to artystka zajmująca się malarstwem, fotografią, instalacją, pracami dźwiękowymi, akcjami, realizacją warsztatów artystycznych dla różnych grup społecznych i tworzeniem idei. Jest również kuratorką i autorką tekstów o sztuce, architekturze i urbanistyce współczesnej oraz o problemach współczesnego miasta. www.wolodzko.art.pl Galeria Spiż 7, ul. Chmielna 113, Wyspa Spichrzów/ instalacja audio-video Punktem wyjścia tego projektu jest historia pewnego kwartału miasta, znajdującego się w Gdańsku-Wrzeszczu. Od końca 19. wieku do 1920 r. znajdowały się tam koszary Czarnych Huzarów, którzy stacjonowali w Gdańsku od czasów wojen napoleońskich. Po II wojnie światowej teren ten również należał do wojska. W 2006 r. został wykupiony przez dewelopera, który wyburzył większość budynków koszar i w miejscu tym buduje osiedle mieszkaniowe. Podejmuję próbę odczytania tego procesu na płaszczyźnie symbolicznej, poprzez odniesienie go do fragmentów powieści Lwa Tołstoja „Wojna i pokój”. Dominik Lejman / Staging Anonymous/ Polska www.dominiklejman.com przejście podziemne na skrzyżowaniu ul. Łąkowej i Podwale Przedmiejskie/ projekt towarzyszący Projekt został nagrodzony w II edycji konkursu Galeria Zewnętrzna Miasta Gdańska w 2007 roku i zrealizowany na początku 2010 roku przez CSW Łaźnia. Artysta stworzył iluminację świetlną, w którą wprowadza przechodniów tak, by mogli znaleźć się nieoczekiwanie w świetle reflektorów, zagrać w społecznym spektaklu szybkiego bezgłośnego mijania się w przestrzeni miejskiej z pełną świadomością tej gry. Dzięki operowaniu światłem szary tunel z szarymi ludźmi w czasoprzestrzeni marszu ożywa, nabiera malarskiego charakteru i łagodności, zmienia się i każe o sobie myśleć przez swą inność. Anonimowy spektakl wyreżyserowany przez Lejmana dopełnia rzucony na jedną ze ścian iluzoryczny obraz schodów stopniowo zanikający w miarę zbliżania się przechodniów. Obraz usytuowany przy wyjściu z tunelu od strony Dolnego Miasta stanowi dokładne odbicie schodów prowadzących do wyjścia po przeciwnej stronie - a dokładnie prowadzących do Starego Miasta, miejsca atrakcyjnego dla turystów i mieszkańców i stanowiącego w ogólnym przekonaniu swoiste zaprzeczenie Dolnego Miasta.

Media o Narracjach:

http://www.polskieradio.pl/9/327/Artykul/274467,Teren-Kultura-10102010-Festiwal-NARRACJE-2010

http://www.architekturzeitung.eu/architektur-termine/ausstellungen/570-narracje-zeitgenoessische-visuelle-kunst-im-oeffentlichen-raum.html

http://cjg.gazeta.pl/CJG_Trojmiasto/1,109143,8702767,Coraz_jasniejsze_Narracje__Opinia_Doroty_Karas_I_Przemyslawa.html

http://www.rp.pl/artykul/9131,567809-Sztuka-w-ciemnosciach-miasta.html

http://www.lichtnet.de/schlaglichter/101117.html

http://www.lichtnet.de/schlaglichter/101122.html