GGM2

Dialog 12 Śmierdzący skórzany worek Mei-Shiu Winde-Liu i Jakub Pieleszek

Śmierdzący skórzany worek - to dosłowne tłumaczenie chińskiego symbolu opisującego człowieka.

I taki, raczej mało poetycki, tytuł nosi wystawa prac Mei-Shiu Winde-Liu i Jakuba Pieleszka. Jest to spotkanie bardzo odmiennych postaw artystycznych, konfrontacja między postrzeganiem świata z perspektywy Wschodu i Zachodu, spojrzenie z jednej strony mocno skupione na wnętrzu, z drugiej wyraźnie skierowane na zewnątrz.

W swojej twórczości Mei-Shiu koncentruje się na tematach pamięci, nieśmiertelności, transcendencji i przemijania. Próbuje w sposób wizualny uchwycić ulotność wspomnień, tworząc archiwa pamięci. Dlatego też, prawie wszystkie swoje prace nazywa „Archiwum Pamięci”, dodając im tylko kolejne numery. Jako medium wybiera porcelanę, szkło, ceramikę i żywicę.

Archiwum Pamięci VI składa się z 16 bloków szklanych - opakowanych okruchów wspomnień, stworzonych z granulatu szklanego podczas skomplikowanego procesu kilkudniowego wytapiania. Pozornie podobne, zawierają jednak za każdym razem inaczej ułożony, ciągle powracający fragment przeszłości. Wspomnienie jest rzeczą względną, zmieniającą się z biegiem lat, razem z pojawiającym się dystansem, którego człowiek nabiera do swojej realnej i wyimaginowanej przeszłości. Pamięć w różnym wymiarze wypełnia ciało, które Chińczycy nazywają śmierdzącym skórzanym workiem. Archiwum III składa się z 49 żywicowych obiektów, wyglądających jak wypełnione wodą plastikowe woreczki. Pracę tę artystka nazywa 49 dni, gdyż tyle dni, w wierzeniach buddyjskich, potrzebuje dusza na przejście krainy zaświatów i znalezienie kolejnego miejsca ponownych narodzin i formy egzystencji.

Jakub Pieleszek również w swoich nowych pracach wykorzystuje motyw sepulkralny posługując się formą epitafium w jak np. w obrazach „Sorry Polsko”, „Nr 412” in „Nr 512”. Te trójwymiarowe obiekty malarskie są zaprzeczeniem skupienia i medytacji emanującej z „Archiwów Pamięci” Mei-Shiu. W swoich przepełnionych symbolami pracach Jakuba w wizualnym skrócie opowiada historie naszej codzienności. I tak rozbudowaną semiotykę „Sorry Polsko” potęguje biało-czerwona kolorystyka.

Pieleszek cytuje symbole reklamowe, loga znanych firm, układając je w ażurowe obrazy, które są połączeniem wycinanek ludowych i komiksów ułożonych ze znaków. Czasem mają one określoną formę, często jednak zostają wpasowane w zastaną przestrzeń, schodzą ze ścian, ‘rozpełzają’ się. Zdecydowane kolory podkreślają pozorną lekkość i frywolność obiektów. Artysta niczego nie narzuca, interpretację pozostawiając widzom. Czasami tylko tytuł obrazu albo napis zintegrowany w kompozycję naprowadza na jego możliwy temat, nie zawsze w sposób prosty i oczywisty. Artysta kolekcjonuje podświadomie rozpoznawalne, narzucające się określoną formą i kolorystyką symbole, którymi przepełniony jest zachodni świat. Także one odwołują się do naszej pamięci, grają z naszą podświadomością, pozwalając jej na kreowanie indywidualnych obrazów. I właśnie tutaj widzę spójność w twórczości tych bardzo różniących się postaw artystycznych, gdyż pokazują skomplikowane wnętrze tego śmierdzącego skórzanego worka.

Iwona Bigos

Jakub Pieleszek, urodzony w 1978 roku, studiował w ASP w Poznaniu i Gdańsku. Dyplom otrzymał w 2006 r. w pracowni prof. Henryka Cześnika, Pracowni Intermedialnej prof. Witosława Czerwonki oraz Pracowni Rysunku dr hab. Piotra Józefowicza ASP w Gdańsku. Zajmuje się malarstwem, instalacją, rzeźbą, dźwiękiem, filmem.

Mei-Shiu Winde-Liu, urodzoma w 1959 na Tajwanie. W latach 1977-1981 studiowała na kierunku artystycznym Uniwersytetu Tajpej. Od 2006 wykłada na interdyscyplinarynym kierunku poświęconym sztuce w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Bremie. Do Niemiec przyjechała w 1985, żeby poznwawać tradycyjne rzemiosło porcelany tej części świata. Rozgłos w Niemczech i poza granicami kraju zdobyła dzieki licznym wystawom min. w Vallauris (Francja), Bremie, Kapfenberg (Austria), Kairze, Delfzijl (Holoandia) oraz Wilhelmshaven.

Śmierdzący skórzany worek | Dialog 12 | Mei-Shiu Winde-Liu i Jakub Pieleszek

Wernisaż: 30.08 2013 | 19:30

Wystawa: 31.08-03.11.2013

Kurator: Iwona Bigos

Miejsce: Gdańska Galeria Miejska 2 (GGM2), ul. Powroźnicza 13/15, Gdańsk, 80-828

Godziny otwarcia galerii: wt-śr 11-17, czw.-niedz. 11.00-19.00

1 listopada wszystkie oddziały Gdańskiej Galerii Miejskiej są zamknięte.

WSTĘP WOLNY

Wykład:

"Sztuka chwili" - wykład w ramach projektu edukacyjnego „W tym szaleństwie jest metoda!”

Prowadzenie: Marta Sarnowska

Miejsce: Gdańska Galeria Miejska 2, ul Powroźnicza 13/15

Data: 25.09.2013, godzina: 16:30Sztuka najnowsza to w dużej mierze sztuka nowych mediów. Oglądając współczesne wystawy, często zastanawiamy się, co z niej zostanie dla następnych pokoleń. Nośniki, na których artyści zapisują swoje prace, nie są przecież niezawodne, podczas gdy sztuka przez duże „Sz” kojarzy się z czymś nieśmiertelnym, jak twórczość Rafaela, Leonarda, Michała Anioła… Jeśli jednak nie do zniesienia jest dla nas myśl o zaledwie kilkudziesięcioletniej trwałości zapisów performance, czy prac video, cóż dopiero powiemy o wlepkach, które znikną tuż po wystawie? Zerwane ze ściany, czy podłogi, nie znajdą ponownego zastosowania. Czy to jednak ujmuje im ich piękna? Czy dobra sztuka to trwała sztuka? Jak rozumieć nonszalancję współczesnych artystów wobec upływu czasu? Czyżby sztuka współczesna nie bała się śmierci? A może wcale nie jest jej zadaniem istnieć wiecznie? Może jest równie ulotna, jak myśl, która rozbłyskuje na moment i już nie wróci, bo jest niepowtarzalna?

Problemu przemijania zarówno w wymiarze egzystencjalnym, jak i ściśle artystycznym, dotykają także bohaterowie wystawy z cyklu Dialogi pt.: Śmierdzący skórzany worek - Mei-Shiu Winde-Liu i Jakub Pieleszek. Podczas wrześniowego spotkania przyjrzymy się twórczości prezentowanych artystów oraz wybranych twórców polskich i zagranicznych i zastanowimy się, jaką wartość dla sztuki współczesnej ma trwanie.

Warsztaty w ramach wystawy "Śmierdzący skórzany worek"

Akcja: Instalacja.

Kiedy: 5 października, warsztaty godz. 12:00-13:00, akcja: 13:00-13:30

Miejsce: GGM2, ul. Powroźnicza 13/15, nabrzeże Motławy na wysokości GGM

Prowadzenie i zapisy: Aleksandra Tatarczuk, atatarczuk@ggm.gda.pl

Uczestnicy: dzieci w wieku 6-9 lat, wraz z rodzicami

Mei-Shiu Winde-Liu, artystka, której prace znalazły się na wystawie w Gdańskiej Galerii Miejskiej tworzy instalacje sięgając po iluzje, dwuznaczność i grę słów. Jej prace nie są w rzeczywistości tym co przypominają na pierwszy rzut oka. Podobnie jest z przypominającymi nowożytne epitafia pracami Jakuba Pieleszka, które układają się w komiksy ułożone z wycinanek ludowych, firmowych logo i piktogramów.

Wychodząc poza wnętrze Galerii Miejskiej, w publiczną przestrzeń nabrzeża Motławy spróbujemy dokonać podobnych interwencji. Używając naszych ciał, szablonów, różnych obiektów stworzymy instalacje widoczne dla mieszkańców z mostów: Zielonego i Krowiego, a także z kanału Motławy.