(w,0,0,w) EFFECT ŻUŻLOWA LIGA COVID-19, SEZON III

Zapraszamy na wystawę (w,0,0,w) EFFECT ŻUŻLOWA LIGA COVID-19, SEZON III, której partnerem jest Gdańska Galeria Miejska. Więcej szczegółówy poniżej.

Daty: 19.08-19.09.2021
Wernisaż: 19:00 | Port Lotniczy Gdańsk | Terminal T2
Najszybsza wystawa.
Artysta: Stefan Kornacki
Rysunek/ Grafika /Malarstwo/Poezja/Wideo/Słuchowisko
Muzyka: Cezary Ostrowski, Homo Faber, Michał Bryndal, Kudłak [TBU]
Trener / kurator: Mariusz Waras

- Ty, a opowiedz jak to było?
yyy, no to musiało się stać. W poprzednim sezonie, podczas Taśmy /poprzednia wystawa ŻLC19/ poznaliśmy przez jednego takiego bardzo spoko gościa /wystawy/ kilka osób, które opowiedziały nam o możliwości startu na bardzo dużym stadionie. Brzmiało trochę jak kit. Na wypasie. Długie proste, szerokie łuki, wielkie trybuny. Szatnia jak hotel. Park maszyn jak hangar.
- No i jak?
No to oczywiście, że tak. A jak. Tylko wiadomo, trzeba jakoś to wszystko ogarnąć, to mogą być ostatnie zawody przed czwartą kwarą. I pośpiech i na wczoraj, i ogarnianie, i szukanie sponsorów. Po co jechać na jakimś słabym sprzęcie, a to nie jest tanie wszystko, przecież wiesz. Zobaczymy, co będzie
- dzięki za rozmowę, trzymaj gaz
- dzięki, tak zrobię
Tytuł wystawy pochodzi od jednego z wierszy Kornackiego pt. “Żużlowe (w,0,0,w)”
[w punktacji żużlowej litera “w” oznacza wykluczenie a zero ostatnią pozbawioną punktów pozycję, jest to więc jeden z najgorszych możliwych wyników].
Koncept opiera się na słuchowisku o fikcyjnym żużlowcu (autorze), który robi wszystko by zdążyć na zawody Żużlowej Ligi Covid-19 (w,0,0,w) EFFECT, gdyż mogą być to ostatnie zawody (wystawa) przed kolejnym lockdownem.
Wystawa składa się z 3 elementów.
Prasawarasa - wideo i odbitki z akcji odbijania grafik przy pomocy samolotu (na poprzedniej wystawi odbitki były robione przy pomocy Jeepa).
Ponad 50 prac – grafik, malarstwa oraz rysunku znajdujących się na posadzce holu lotniska.
Poezji żużla (wierszy Kornackiego czytanych przez zaproszonych gości połączonych w słuchowisko).
___________
Pomysł na projekt Żużlowa Liga COvid19 powstał w kwietniu 2020 roku. Wykorzystując fakt odwołanych rozgrywek żużlowych postanowiłem zrobić livestreaming i malować żużlowców we współpracy z warszawską Galerią Śmierć Frajerom. Pomysł okazał się trafiony, obrazy zostały sprzedane - uratowało mi to skórę w pierwszym etapie pandemii.

26 lutego 2021 roku we współpracy z trójmiejskim Kolektywem Pogoda w budynku dyrekcji Stoczni Cesarskiej zrealizowałem pierwszą wystawę pt. “Taśma” będącą kontynuacją projektu. Ekspozyja składała się z ponad 40 prac - grafik, obrazów oraz rysunków. Całość dopełniała pisana przeze mnie “Poezja Żużla”. Po raz pierwszy zrealizowałem pomysł odbijania grafik samochodem (Jeepem) na terenie Stoczni [Prasawarasa].
Dlaczego żużel?
Mój ojciec był spikerem i dziennikarzem sportowym. Chcąc nie chcąc został mi zaszczepiony. Już jako dziecko mogłem oglądać wszystko od wewnątrz, z perspektywy parku maszyn.

W moich działaniach pojawił się m.in. w instalacjach (Inscriprtion Project, Ustawka, Kijów, Euro 2012), projektach kuratorskich (3 pokolenia jedna Miłość, Centrum Sztuki Współczesnej Toruń, 2012), performance (m.in. cykl „Kto z Kim Jedzie”). Abstrakcyjny potencjał tego zjawiska, zarówno wizualny jak i literacki jest spory. Zazwyczaj inspiruję się wypadkami i sylwetkami zawodników z lat 90, czyli takich, które zapamiętałem z dzieciństwa.

________
O ARTYŚCIE

Stefan Kornacki, artysta multimedialny. Twórca grupy muzycznej Ser Charles oraz duetu Stop, laureat „Talentów Trójki” przyznawanych przez Program 3 Polskiego Radia kategorii sztuki wizualne, wyróżniony tytułem „Kulturysta”, przyznawanym przez Radiowy Dom Kultury. Absolwent grafiki na WSP UMK w Toruniu. Obecnie pracuje nad Inscription Project (cykl instalacji oraz działań w przestrzeni miejskiej z wykorzystaniem zdemontowanych napisów oraz neonów), Local News - akcji z pogranicza sztuki zaangażowanej społecznie oraz krytycznej - jedno z działań „Nie stawiajcie mi pomników” można było zobaczyć w głośnym, czeskim filmie „Jak Bóg szukał Karela” Poszukuje nowej przestrzeni dla poezji w projektach Szerokości oraz Wiersze dla Biegaczy. Jego prace można było zobaczyć m. in w Polsce, Portugalii, Niemczech, Estonii, na Ukrainie oraz w Indiach, realizuje projekty wspólnie z trójmiejskim Kolektywem Pogoda. Na co dzień jako grafik współpracuje m. in z „Nowym Tygodnikiem Kulturalnym”. Mieszka i tworzy w Warszawie.
O KURATORZE

Mariusz Waras, trójmiejski malarz, projektant, artysta street-artowy, od blisko dwudziestu lat jeden z najważniejszych twórców tego światowego nurtu, znany jako m-city Waras należy z pewnością do światowej czołówki street-artu. Realizując projekt “m-city” stworzył kilkaset murali, zazwyczaj na zewnętrznych ścianach budynków w miastach na całym świecie – od Gdańska, przez Berlin, po Dżakartę. Rzadziej tworzy je we wnętrzach galeryjnych - na wystawach zbiorowych (np. “W Polsce, czyli gdzie?”, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2006; “The Power of Fantasy”, BOZAR, Bruksela 2011) i indywidualnych (Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk 2006; Gdańska Galeria Miejska, 2010). Założyciel i lider trójmiejskiego Kolektywu Pogoda. Wykładowca, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Szczecinie.