GGM2

Marek Rogulus Rogulski - Laleczka i Ogród Narzędziowy

Serdecznie zapraszamy na transmisję internetową działania dokamerowego Marka Rogulskiego w ramach wystawy „Cała Polska. Wyprawa do źródeł sztuki (nieinstytucjonalne przestrzenie sztuki współczesnej w Polsce)”.

Link do YouTube: https://youtu.be/DFAYACtIdIc

#CałaPolskaOnline, #stayhome, #uspokójsię, #GdańskaGaleriaMiejska, #BWA Wrocław

Anna Mituś, kuratorka wystawy:

Gdańska odsłona wystawy „Cała Polska. Wyprawa do źródeł sztuki”, poświęconej nieinstytucjonalnym przestrzeniom sztuki współczesnej w Polsce, utknęła w „przebieralni”. Przewiezione z Wrocławia prace czekają w opakowaniach na wznowienie prac montażowych. Przez najbliższe dni, a pewnie tygodnie, wszyscy powinniśmy zostać w domu (#stayhome, #uspokójsię). To jednak nie powód, żeby nie „zajrzeć” do galerii. Korzystając z momentu tej nieplanowanej próżni, Marek Rogulski (Rogulus) zrealizował na zaproszenie organizatorów wystawy, z minimalną ekipą filmową, dokamerowy performans pt. „Laleczka i ogród narzędziowy”. Zapraszamy Państwa na transmisję na YouTube z tego wydarzenia.

Marek Rogulski to jeden z najbardziej wyrazistych i konsekwentnych przedstawicieli trójmiejskiej sceny niezależnej, artysta multimedialny, rzeźbiarz, malarz, performer, twórca video i fotografii, a także muzyk związany z trójmiejską sceną yassową. Założyciel i współtwórca wielu inicjatyw, w tym fundacji Tysiąca Najjaśniejszych Słońc, którą kieruje od roku 1992, dzięki której między innymi podtrzymuje aktywność Instytutu Cybernetyki Sztuki w Gdańsku Osowej. Twórczość Rogulusa sięgająca korzeniami lat 80. wykazuje silne związki z ówczesnymi tendencjami kontrkulturowymi, maszynizmem, szamanizmem, transem i innymi praktykami pogłębiającymi zainteresowanie artysty transhumanizmem ale i praktykami doświadczenia transpersonalnego. Równoległy rys postawy Rogulskiego stanowi potrzeba autodefinicji, którą realizuje w rozbudowanych manifestach, dynamicznym słowotwórstwie i innych transformacyjnych operacjach na języku, tak charakterystycznych dla towarzyszących jego wystąpieniom tekstów poetycko-teoretycznych.

W performansie Laleczka i Ogród Narzędziowy rozpoznajemy wiele z typowych dla artysty wątków. Performer pojawia się w zdefiniowanej jako „przebieralnia” przestrzeni. To postać o płynnej tożsamości, co sygnalizują „przegięte” atrybuty kobiecej atrakcyjności, kontrastujące z heroicznym patosem i ikonografią nawiązującą do zmaskulinizowanych konwencji i gestów sztuki batalistycznej. Niejednoznaczność obrazowania początkowo destabilizuje obraz po to, by ponownie mógł ulec on integracji na odmiennym poziomie.

Marek Rogulski:

Działanie Marka Rogulskiego o charakterze performatywno - treningowym uwzględniające namysł nad zjawiskiem „kontrolowanej halucynacji”. Procesy percepcji, identyfikacji i interpretacji zdarzeń zachodzą w ludzkim mózgu nieustannie i są warunkiem tworzenia wszelkiego rodzaju tekstów i opowieści.

W kontekście wystawy „Cała Polska”, zamiarem autora jest, zwrócenie uwagi na pewne aspekty relacji pomiędzy tym, co uznawane jest za „oficjalne” i tym co uznawane jest za „nieoficjalne” w świecie artystycznym.

Przesunięcie akcentów następuje poprzez „odwrócenie ról” i potraktowanie sytuacji wernisażu w GGM nie jako symbolicznego „spełnienia” ale przeciwnie - jako formuły realizacji „próby technicznej w przebieralni" - w swoistym Ogrodzie Narzędziowym. Próby odwołującej się do tego, co ma miejsce i realizuje się poza galerią i poza sytuacją wernisażową. Między innymi, w aktywności prowadzonego przez Rogulskiego Instytutu Cybernetyki Sztuki oraz poprzez generowanie idei MuesseuM (maska / steerage).

kamera i montaż:
Marek Zygmunt

pomoc w realizacji:
Szymon Smeja-Skulimowski
Piotr Grdeń
Andrzej Zagrobelny