DChiG

Dagadana & Skolias Bester / koncert w DChiG

Koncert Dagadana i Skolias Bester w Domu Chodowieckiego i Grassa

Data:
15.06.19 godz. 19.00
Miejsce:
Dom Chodowieckiego i Grassa ul. Sieroca 6-8

Z okazji Gdańskich Dni Sąsiadów 2019 zapraszamy Was do Domu Chodowieckiego i Grassa przy ul. Sierocej 6-8 na niezwykły koncert, na którym zagrają: łączący elementy polskiej i ukraińskiej kultury za pomocą jazzu, elektroniki i world music zespół DAGADANA, oraz duet SKOLIAS i BESTER, dla których punktem wyjścia do twórczych poszukiwań oraz interpretacji staje się tradycyjna muzyka grecka określana jako „Rebetiko”, a także jako grecki blues.
15 czerwca (sobota) o godz. 19.00 bądźcie z nami! Na miejscu czeka Was muzyka, mobilbary, jedzenie grillowe i niepowtarzalny klimat!
Dbających o swój komfort namawiamy do zabrania ze sobą koców piknikowych!
Wstęp wolny!
Do zobaczenia!

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
> DAGADANA <

DAGADANA od 2008 znakomicie łączy elementy polskiej i ukraińskiej kultury za pomocą jazzu, elektroniki i world music. Wszystko zaczęło się od spotkania na warsztatach jazzowych w Krakowie gdzie wspólna fascynacja muzyką była zalążkiem przyjaźni i powstania zespołu. Polska i Ukraina są sąsiednimi krajami i oba należą do grupy Słowiańskiej – języki są podobne, tradycje i obyczaje również. Poszukując w nich muzycznych inspiracji można zauważyć wiele zaskakujących podobieństw, ale także i różnic – które wpływają na odrębność kultur i ich wyjątkowość. To znajdziemy w piosenkach DAGADANY, która przyczynia się do zacierania granic i budowaniu mostów w obu tych narodach (gdzie jak wiadomo, relacje pomiędzy krajami bywały różne i dynamiczne).

Artyści inspiracji szukali w różnych źródłach: u swoich bliskich, podczas warsztatów muzyki etnicznej, w książkach. Od samego początku ich filozofią było spotykanie, dzielenie się muzyką i sztuką z artystami z różnych zakątków globu oraz bycie ambasadorami polskiej i ukraińskiej kultury. Stąd efekty w postaci nagrań, czy koncertów z muzykami z całego świata.
Jedno z tych spotkań doprowadziło do nagrania najnowszego albumu „Meridian 68”. Na nowej płycie znalazły się tradycyjne piosenki z różnych regionów Polski (m.in. z Kurpiowszczyzny i Wielkopolski), ludowe pieśni ukraińskie i łemkowskie, a także jeden wyjątkowy utwór nagrany po chińsku wspólnie z poznanym w Pekinie zespołem North Lab. Trzon nowego albumu „Meridian 68” stanowią ludowe piosenki z Polski i Ukrainy.

Na debiutancki album „Maleńka” (7.02.2010, Offside Records) trzeba było czekać do 2010 roku.
Płyta została doceniona przez wielu recenzentów, Polskie Radio „Trójka” udzieliło mu patronatu, a Akademia przyznała nagrodę Fryderyk 2011 w kategorii Album Roku Folk/Muzyka Świata.

DAGADANA występowała już w 23 krajach. Grała na ogromnych festiwalach, w klubach, ale i na pustyni, w kopalni węgla, na tratwie, czy w domu swoich fanów. Tam gdzie docierają, łamią granice pomiędzy narodami, pomiędzy sceną a publiką, udowodniając, że szczerość w muzyce wprowadza niesamowitą mistyczną przygodę dziejącą się między ludźmi. Pozostają jednocześnie ambasadorami słowiańskiej kultury zarówno jej polskiej jak i ukraińskiej części.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
> REBETIKO POLONIKO <

Rebetiko to muzyka grana i śpiewana przez „Rebetes”, mieszkańców przedmieść i portowych dzielnic miast, przede wszystkim Aten, Pireusu oraz Salonik. Termin ten oznacza znacznie więcej niż samo miejsce zamieszkania. Określa pewien styl życia. Słowo rebetis wywodzi się z języka tureckiego: rebet - nieustępliwy, buntowniczy. Rebetis to osoba pochodząca z najniższej klasy społecznej , negująca jakąkolwiek formę władzy, choć nieangażująca się w walkę z nią. Społeczność ta była ściśle związana z półświatkiem miast przedwojennej Grecji, środowiskiem przestępców, uchodźców czy narkomanów. Dla odróżnienia się od reszty społeczeństwa rebetis posługiwał się specyficznym żargonem o nazwie „mangika”. Integralnym elementem tej grupy społecznej był manifest swojej odmienności poprzez prowokujące zachowanie oraz sposób i niekonwencjonalny ubiór. Przez szereg lat wykonywanie utworów w tym stylu, było w Grecji zakazane.

Duet Skolias, Bester to eksperymentalny projekt muzyczny w którym fundamentem i punktem wyjścia do twórczych poszukiwań oraz interpretacji, staje się tradycyjna muzyka grecka określana jako „ Rebetiko”, a także jako grecki blues.
Są to wybrane utwory z lat 20-tych i 30-tych ubiegłego stulecia, które artyści przetwarzają we właściwy sobie sposób tworząc mozaikę współczesnych brzmień, szeroko rozumianych improwizacji, a jednocześnie przenoszą słuchacza w inny wymiar czasoprzestrzeni dający poczuć klimat tamtych lat.

Jorgos Skolias – Śpiew
Jarosław Bester – Akordeon

Jorgos Skolias - polski wokalista greckiego pochodzenia, obdarzony charyzmatyczną barwą głosu. W swojej sztuce poszukuje indywidualnej formuły na jego zastosowanie w muzyce. Traktuje głos jak instrument i jest mistrzem improwizacji. Inspiracją jest dla niego blues, jazz, rock oraz muzyka etniczna od Grecji poprzez Afrykę do Indii. Samodzielnie opanował technikę śpiewania harmonicznego, nazywanego również gardłowym.
Zawodową działalność rozpoczął w 1982 r. od pracy w jazz rockowej formacji „KRZAK”. Zajmuje się nowymi wizjami muzyki pracując ze Zbigniewem Wegehauptem, zespołami „Young Power”, ”Tie Break”, „Pick Up & Free Cooperation”, „Osjan”, Radosławem Nowakowskim (perkusjonistą zespołu „Osjan”), Tomaszem Stańko, Terje Rypdalem, Nikosem Touliatosem, Bronisławem Dużym, Bogdanem Hołownią, Zbigniewem Namysłowskim, Krzysztofem Knittlem, Arturem Dutkiewiczem, Jarosławem Besterem, Joachimem Menclem, Mino Cinelu, Theo Spassovem, Pawłem Kaczmarczykiem, braćmi Oleś, Antonisem Skoliasem i innymi wybitnymi muzykami.
Swój głos zamieścił na ponad 50 płytach. Jest muzykiem czynnym, poszukującym i poszukiwanym.

Jarosław Bester - akordeonista i kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, laureat wielu międzynarodowych oraz ogólnopolskich konkursów akordeonowych.Jest twórcą Bester Quartet ( dawniej The Cracow Klezmer Band ) jedynego w Polsce zespołu na stałe współpracującego z prestiżową nowojorską wytwórnią Tzadik Johna Zorna. W swej grze łącząc doświadczenia wyniesione z muzyki klasycznej z wieloma innymi stylami oraz zastosowaniu czytelnych form improwizacyjnych osiąga niezwykle energetyczną mieszankę ukazującą niespotykane dotąd możliwości barwowe jak i techniczne akordeonu. Dzięki temu jest uznawany za jednego z najoryginalniejszych muzyków w Europie i w świecie.
Koncertował w wielu prestiżowych salach koncertowych i klubach muzycznych na całym świecie między innymi w: USA, Wielkiej Brytanii, Tajwanie, Szwecji, Danii, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Francji, Rosji, Litwie, Ukrainie, Węgrzech, Belgii, Holandii, Czechach, Finlandii, Włoszech, Estonii, Kanadzie, Hiszpanii, Mołdawii, Bułgarii, Serbii, Słowacji, Białorusi, Turcji, Brazylii.
Współpracował w wieloma wybitnymi muzykami z kręgu muzyki klasycznej jak i szeroko rozumianej muzyki awangardowej zajmując się nie tylko wykonawstwem, ale także aranżacją oraz kompozycją.
Spośród wielu nazwisk które można by wymienić są takie wybitności jak: John Zorn, Grażyna Auguścik, Tomasz Stańko, Marek Moś, John McClean, Don Byron, Kurt Rosenwinkel, Frank London, Ernie Adams, Jerzy Maksymiuk, Waldemar Malicki, Vadim Brodsky, Jorgos Skolias, Vitold Rek, Bronek Duży, Dorota Miśkiewicz i wielu innych.