4G

Grass a Kaszuby/i

Miejsce: Gdańska Galeria Güntera Grassa, ul. Szeroka 34/35-37
Wernisaż: 10.11.2017, piątek godz. 18.00
Wystawa: 10.11.2017 - 28.01.2018

Artyści:
Piotr Józefowicz, Jacek Kornacki, Dorota Nieznalska, Anna Orbaczewska, Michał Szlaga, Krzysztof Topolski, Anna Włodarska, Krzysztof Wróblewski, Wojciech Zamiara
Kurator:
Marta Wróblewska
Opieka Merytoryczna: Miłosława Borzyszkowska-Szewczyk

Kaszubi, Kaszuby, kaszubskość są stałymi elementami gdańsko-pomorskich literackich światów i obrachunków z przeszłością w twórczości Güntera Grassa, nawet jeśli w recepcji jako takie nie zawsze odczytywanym w pełnym wymiarze. Poczynając od Blaszanego bębenka (1959) motywy kaszubskie – postaci, miejsca, krajobraz, elementy kaszubskiej historii i kultury codzienności - pojawiają się w różnym zagęszczeniu i odsłonach w kolejnych jego tekstach. Kaszubskość należy do zbioru motywów prywatnych – matka Grassa była „miejską Kaszubką”, a odwiedziny u krewnych w kaszubskim interiorze stałym elementem wzrastania i powojennych powrotów artysty do małej ojczyzny. A już w debiutanckiej powieści pisarz zintegrował polskie, niemieckie, kaszubskie i żydowskie opowieści o przeszłości miasta nad Motławą i regionu, przełamując dychotomię narodowych makronarracji.
Zapraszamy na wystawę prac, zainspirowaną spotkaniem z literackimi obrazami Kaszub i Kaszubów w twórczości Grassa.

Miłosława Borzyszkowska-Szewczyk

Podczas wernisażu wystawy odbędzie się koncert Homage to Oscar Matzerath Krzysztofa Arszyna Topolskiego (perkusja solo).


Krszysztof Arszyn Topolski - Perkusista, elektroakustyczny improwizator, autor soundartowych projektów, kurator. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise i soundscape. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, tworzy instalacje dźwiękowe oraz realizuje nagrania terenowe. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Był kuratorem festiwalu Soundplay oraz cyklu  warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Z saksofonistą Tomaszem Dudą tworzy projekt Arszyn/Duda. Publikował swoją muzykę w takich wytwórniach jak, Sangoplasmo, Post_Post, Nefryt, Monotype, Audiotong, Sqrt, Lado Abc, Plg, Konkretourist.
W roku 2015 brał udział w wystawie Ogrody w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie, uczestniczył w rezydencji Soundplay w Skalar Center for Sound Art and Experimental Music w Seyðisfjörður, Islandia. Prowadził warsztaty w ramach Biennale Sztuki dla Dziecka w Poznaniu oraz projekt Ucho w Wodzie czyli działania dźwiękowe na Wyspie Sobieszewskiej.
W latach 2012-2013 zrealizował m.in. projekty : Muzeum Dźwięków w Muzeum Narodowym w Krakowie,  Baltic Sounds Good w ramach projektu Art Line, Arszyn Emigrant GPS w Muzeum Emigracji w Gdyni, oraz Perspektiven/ Perspektywy - reinterpretacje utworów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie oraz Studia Muzyki Elektronicznej WDR w Kolonii -Düsseldorf, Dortmund, Kolonia.
W roku 2009 wraz z Mariuszem Warasem stworzył instalację Fabryka w CSW "Znaki Czasu" w Toruniu, a także prezentował utwór Folk Science jako część projektu Pandemonium w AC Institute [Direct Chapel] w Nowym Yorku.