GGM2

Bitwa o Orgreave Jeremy Deller

Miejsce: Gdańska Galeria Miejska 2, ul. Powroźnicza 13/15
Wernisaż: 10.11.2017, piątek godz. 19.30
Wystawa: 10.11 - 30.12.2017
Artysta: Jeremy Deller
Kuratorka:
Patrycja Ryłko

Przed wernisażem, o godz. 18.30 zapraszamy na spotkanie Jana Sowy z artystą Jeremy Dellerem

Praca Jeremy’ego Dellera Bitwa o Orgreave to artystyczna rekonstrukcja starcia, do jakiego doszło pomiędzy protestującymi górnikami i policją podczas strajków górniczych w latach 1984–1985. Rekonstrukcja miała miejsce 17 czerwca 2001 roku w miasteczku Orgreave w hrabstwie South Yorkshire. Wystawa ukazuje jej całościowy obraz w oparciu o różnorodne elementy: telewizyjny film dokumentalny w reżyserii Mike’a Figgisa wyprodukowany wspólnie przez Artangel i Channel 4, książkę The English Civil War Part II: Personal accounts of the 1984-85 miners’ strike, jak również wiele materiałów z podjętego przez Dellera researchu artystycznego.

18 czerwca 1984 roku niemal pięć tysięcy pikietujących górników protestowało pod należącą do spółki British Steel koksownią w Orgreave przeciwko serii gwałtownych likwidacji kopalń zapoczątkowanej przez rząd Margaret Thatcher w ramach przynoszącej rzekome korzyści prywatyzacji sektora publicznego, który tak naprawdę przekazany zostałslow w ręce klasy korporacyjnych kapitalistów. Z górnikami pikietującymi pod wodzą szefa Krajowego Związku Górników, Arthura Scargilla, skonfrontowało się wówczas niemal osiem tysięcy policjantów, w tym także oddziały konne. ‘Bitwa o Orgreave’ była bez wątpienia najbardziej gwałtownym zajściem w historii torysowskiego rządu Margaret Thatcher w latach 80. XX wieku, a także w historii wystąpień pracowników przemysłu przeciwko naciskom wolnego rynku.

Prezentacja Bitwy o Orgreave w Gdańsku uruchamia nowe znaczenia. Ramę odniesień tworzy tu fakt, że Gdańsk to miasto Solidarności, czyli kojarzonego z kościołem katolickim związku zawodowego, który powstał w 1980 roku w Stoczni Gdańskiej im. Lenina pod wodzą Lecha Wałęsy i zapoczątkował obywatelski opór przeciwko radzieckim wpływom w Polsce oraz strajki i pikiety, które doprowadziły do upadku komunizmu. Oprócz tego, pracę tę widzieć można także przez pryzmat obecnej sytuacji społeczno-politycznej w Polsce, zwłaszcza niełatwego położenia pracujących tu Ukraińców, a także wzburzonej fali populizmu, która zalewa kontynenty, czerpiąc legitymizację z naporu fake news, rozpowszechniania się postaw ksenofobicznych oraz wymierzonej przeciwko imigrantom polityki. Innym ważnym kontekstem jest również całkowita niewiadoma związana z widmem Brexitu w Wielkiej Brytanii.

Wystawie towarzyszy program edukacyjny jak również dwujęzyczna publikacja poruszająca problemy klasy robotniczej oraz strajków w obronie demokracji.


Jeremy Deller (ur. 1966 r. w Londynie)
Mieszka i pracuje w Londynie, ukończył Dulwich College i Courtald Institute of Art (University of London) oraz Historię Sztuki na University of Sussex. Jest jednym z najważniejszych współczesnych artystów brytyjskich. W 2004 zdobył nagrodę Turner Prize. Jest znany z realizacji reenactmentu Bitwa o Orgreave (2001). W latach 2007­201 pełnił funkcję członka zarządu Tate Gallery. Jego eklektyzm odnosi się do sztuki popularnej jak i tradycyjnej, folkowych rytuałów oraz anty­ miejskich zwyczajów. Często pracuje kolektywnie. W 1996 roku praca Acid Brass zaprezentowana na żywo i na CD, dotyczyła zestawienia tradycyjnych zespołów z muzyką współczesną – acid house etc. Ta metoda pracy kontynuowana była The uses of Literacy (Norwich Gallery), gdzie Deller wystawił materiały funów grupy rockowej Manic Street Preachers, co później zostało wydane w formie publikacji. Praca Folk Archive rozpoczęta w 1999 roku to zbiór dokumentacji różnego rodzaju folkowych tradycji nadal kultywowanych w Angli. Praca ta została również wystawiona na wystawie Intelligence: New British Art (2000). Jego prace prezentowane były w wielu prestiżowych instytucjach tj: FNAC, Paryż; FRAC Nord­Pas­De­ Calais; FRAC Pays de la Loire; FRAC Provence­Alpes­Côte d’Azur, Musée des Arts Contemporains, Grand­ Hornu, Tate Modern, Londyn, Victoria Albert Museum, Londyn, Hayward Gallery, Palais de Tokyo, Paryż. W 2013 roku Jeremy Deller reprezentował Wielką Brytanię na 55 Biennale w Wenecji.


Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dodatkowy katalog plików: logo/mkidn_01_cmyk_male.jpg