GGM2

Motława Flow vol.2

430766860.gif


Termin:
28.05.2017, niedziela godz. 10.00 - 21.00
Miejsce: Nabrzeże Motławy, na trasie Żabi Kruk - Most Krowi - Stocznia Gdańska
Artyści: Agnieszka Brzeżańska, Ewa Ciepielewska, Jakub Gliński, Dominika Olszowy, Michał Szlaga i Tomasz Kopcewicz, Muzealne Biuro Wycieczkowe (Tomek Pawłowski/ Rafał Żarski), Krzysztof Topolski,  Alicja Wysocka
Kuratorka: Patrycja Ryłko


MOTŁAWA FLOW vol. 2 to jednodniowa seria wydarzeń, odbywająca się na nabrzeżu Motławy, inaugurująca rozpoczęcie FLOW - niestacjonarnej, transgatunkowej biodynamicznej rezydencji artystycznej skupionej na łodzi rzecznej / galarze Solny, który na przełomie maja i czerwca przepływa w dół Wisły z Gdańska do Kazimierza Dolnego. FLOW, zainicjowany rok temu przez artystki Agnieszkę Brzeżańską i Ewę Ciepielewską, we współpracy z Fundacją Razem Pamoja, Stowarzyszeniem Volanas i grupą towarzyszących im flisaków, to kolejny spływ połączony z plenerem i cyklem dodatkowych wydarzeń performatywnych.

MOTŁAWA FLOW vol. 2, współorganizowana przez Gdańską Galerię Miejską 2, proponuje szereg spotkań, warsztaty dla dzieci, kuratorowane wycieczki kajakowe oraz koncert. Działania odbywają się na nabrzeżu Motławy, na trasie Żabi Kruk – Most Krowi – Stocznia Gdańska.


PROGRAM

10.00 - 14.00
miejsce: Gdańska Galeria Miejska 2, nabrzeże Motławy

- Warsztaty: Żagiel dla dzieci i dorosłych
prowadzenie: Fundacja Razem Pamoja / Alicja Wysocka

Celem warsztatu jest stworzenie wspólnego dla dwóch społeczności, malowanego żagla paradnego. Flow Motława – Flow Lamu (Lamu jest zamieszkalą przez arabską społeczność miastem na pograniczu Somalii i Kenii).

Materiały - płótno żaglowe, farby, lina
Liczba uczestników - nieograniczona
czas trwania - 5-6 godzin (rotacja uczestników)

Warsztat zostanie poprzedzony pokazem wspólnych żagli stworzonych przez uczniów Szkoły Waldorwskiej w Warszawie i Szkoły Macco w Nairobi podczas warsztatów Fundacji Razem Pamoja prowadzonych przez Alicję Wysocką i Bartosza Przybył-Ołowskiego w Warszawie i w Nairobi. 

- Warsztaty Stawianie masztu dla dzieci i dorosłych
prowadzenie: Ewa Ciepielewska

- Instalacja performatywna wokół Galara Solny
prowadzenie: Agnieszka Brzeżańska i Dominika Olszowy

10.30 - 13.00
zbiórka: Przystań Żabi Kruk
kuratorowany spływ kajakowy po Motławie Na tropie Żabiego Kruka 2: REVIVAL
prowadzenie: Muzealne Biuro Wycieczkowe / Tomek Pawłowski, Rafał Żarski

Kontynuacja spływu kajakowego poświęconego legendzie o Żabim Kruku, który odbył się w zeszłym roku. W XVI wieku w wodach Motławy zamieszkał tajemniczy potwór, który siał spustoszenie na terenach portowo-handlowych. Aby go uspokoić, gdańscy arystokraci powołali bandycką szajkę zwaną od czarnych strojów krukami. Porywała ona z ludu małe dzieci i składała w ofierze monstrum. W momencie, kiedy ofiary były składane, po całym Gdańsku niósł się przeraźliwy rechot żab. Stąd właśnie wzięła się nazwa Żabi Kruk.

Był to czas wielkich cierpień ludności Gdańska, a zwłaszcza jej najbiedniej, bezbronnej części. Kres tej sytuacji położył jej bunt, na czele którego stanęła bohaterska Anna z Zielonego Mostu. W ramach spływu kajakowego Na tropie Żabiego Kruka 2: REVIVAL popłyniemy szlakiem miejsc, które przywołają tamte wydarzenia.

14.00 - 17.00
zbiórka: Gdańska Galeria Miejska 2
Odyseja #3 / kajakiem z Michałem Szlagą i Tomkiem Kopcewiczem

19. 00 - 21.00
miejsce: Luks Sfera, ul. Elektryków, Budynek 132B, Stocznia Gdańska

- 19.00 koncert Arszyn gra De Marię
Walter De Maria pionier sztuki konceptualnej, sztuki otoczenia i land artu u progu swej kariery rozdarty był przez moment między muzyką a sztukami wizualnymi. Zmarły w 2013 roku artsta nagrał tylko dwie solowe kompozycje: Cricket Music (1964) oraz Ocean Music (1968). Mniej więcej w tym samym okresie jako perkusista związany był m.in z Velvet Underground oraz nowojorską sceną muzyczną i artystyczną.

- 20.00 performans Jakuba Glińskiego


FLOW
niewątpliwie funkcjonuje poza wszelkimi instytucjonalnymi strukturami, oficjalnym obiegiem sztuki i networkingową sferą podziałów środowiska artystycznego, jednocześnie z trudem też wpisuje się w znane konwencje spotkań plenerowych czy też utrwalone kategorie działań w przestrzeni publicznej. FLOW, w dość nieoczywisty sposób generuje otwartą platformę mobilnej rezydencji artystycznej, poruszającej się na Wiśle, służącej do ciągłej zmiany nie tyle samych współrzędnych, kursu i prędkości, co przede wszystkim perspektywy i względnych punktów odniesienia. Zarówno nieustannie zmieniające się położenie łodzi jak i zmieniająca się grupa uczestniczących w spływie artystów / osób towarzyszących podkreśla przede wszystkim kategorię płynności, która jest dość charakterystyczna dla otaczającej nas obecnie rzeczywistości. Planowane działania, jak i spontaniczne zdarzenia zwracają uwagę na określoną dynamikę - wielowątkowość i wielogatunkowość otaczającego nas ekosystemu, aktywują odmienne formy poruszania się, komunikacji, podziału czasu na okres pracy i rekreacji. Rezydencja, zmierzająca pod prąd / w górę rzeki, operując poza tradycyjnym pojęciem czasu i przestrzeni, poza zasięgiem wszechobecnej mediosfery, oferuje całkowicie alternatywny wymiar pojęcia wspólnotowości,  posługuje się zastępczymi metodami równoległego działania, które w tym wypadku porządkowane są między innymi poprzez rytm dnia, intensywność nurtu rzeki i warunki pogodowe. Całość tworzy dość gęstą siatkę mikro powiązań; wypadkową wszelkich spotkań, przygód, zdarzeń, zauroczeń, spontanicznych zwrotów akcji; specyficzną teksturę wszelkiej kosmicznej bioróżnorodności, co wszystko razem wzięte generuje powstawanie otwartej / zróżnicowanej / i nieprzewidywalnej formuły artystycznych działań plenerowych FLOW.


Agnieszka Brzeżańska, ur. 1972 w Gdańsku
Studiowała na ASP w Gdańsku i Warszawie oraz na Uniwersytecie Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio. Jej twórczość obejmuje malarstwo, rysunek, fotografię, film i ceramikę. Brzeżańska sięga przy tym po różne rejestry wiedzy, od fizyki i filozofii po marginalizowane przez nowoczesną naukę systemy poznania, takie jak alchemia, parapsychologia, ezoteryka, wiedza tubylcza czy tradycje matriarchalne. Swoje prace prezentowała na licznych wystawach indywidualnych w kraju i zagranicą, ostatnio m.in. Matrix­Sratrix, Kasia Michalski, Warszawa (2016), Ma Terra, Vera Munro, Hamburg (2015), It will all come easily with grace and joy, Marlborough Contemporary, Londyn (2015), Ziemia rodzinna, Aleksander Bruno, Warszawa oraz Muzeum Współczesne Wrocław (2014), Kobayashi Maru, Nanzuka, Tokio (2014).

Ewa Ciepielewska
Polska artystka, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Malarstwa, pod kierunkiem profesora Konrada Jarodzkiego. Jest związana z grupą LuXus od momentu jej powstania w 1982 roku. Brała udział w licznych wystawach w kraju i zagranicą. W 1997 założyła stowarzyszenie Volans, wspierające sztukę współczesną oraz młodych artystów. W 2006 ukończyła studium pedagogiczne na Akademi Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 2008 roku współpracuje ze stowarzyszeniem Instytut Medialne nad projektem poświęconym polskim rzekom, a w szczególności Wiśle. Idea projektu skupia się wokół obserwacji i dokumentacji zjawisk przyrody i cywilizacji podczas żeglugi z Krakowa do Gdańska (1041 km).

Jakub Gliński
Malarz, performer, artysta audiowizualny i muzyk eksperymentalny, który posługuje się w swojej twórczości obfitą w gest ekspresji abstrakcyjnej estetyką "trash and error". Forma, w jaką ewoluowałajego sztuka, przypominała raczej monodramy, performatywne występy, w których wyrzuca z siebie ukryte pokłady emocji o niezwykle silnej ekspresji. W jego twórczości najważniejszy jest sam proces twórczy oparty głównie na intuicji. W swoim malarstwie wykorzystuje odpady cywilizacji i industrialu. Sam tworzy alternatywne podłoża, zbija blejtramy nie oszczędzając centymetra napotkanego materiału. Często najpierw buduje obraz, by potem odrzucić większość z tego, co namalował i przykryć to kolejną warstwą, czasem nawet sześcioma czy siedmioma.

Muzealne Biuro Wycieczkowe
Założone w 2016 roku w Szczecinie, przy okazji Europejskiej Nocy Muzeów z inicjatywy Tomka Pawłowskiego i Rafała Żarskiego. Zajmuje się organizowaniem wycieczek i spacerów, kreowaniem alternatywnych doświadczeń w przestrzeniach miasta oraz galerii.

Dominika Olszowy, ur. 1986 r. w Gorzowie Wlkp.
Realizuje prace na pograniczu różnych mediów, wykorzystując m.in. wideo, performans, rzeźbę, instalację i scenografię. Absolwentka kierunku intermedia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu w pracowni wideo prof. Marka Wasilewskiego. Od 2008 tworzy efemeryczną Galerię Sandra. Współtworzyła radykalną grupę hip-hopową Cipedrapskuad.
Członkini i współzałożycielka gangu motorowerowego Horsefuckers M.C.Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Michał Szlaga, ur. 1978
Absolwent, a od 2015 roku również wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Zajmuje się fotografią i wideo. Debiutował w 2002 roku serią inscenizowanych autoportretów pod tytułem ''What made me?''. Systematycznie dokumentuje polską rzeczywistość; ''Polska – Rzeczywistość'' /2004 – 2016/, ''Pikselowe Prostytutki'' /2007 – 2016/. Od 1999 roku zajmuje się fotografowaniem Stoczni Gdańskiej – na słynny już projekt ''Stocznia'' składają się fotografie dokumentujące ostatnią dekadę Stoczni. W 2016 roku do zbiorów paryskiego Centrum Pompidou w 2016 roku trafiły wydruki, diapozytywy, film oraz książka ''Stocznia''. Cały zestaw jest odbiciem lustrzanym wystawy, która została zaprezentowana po raz pierwszy w Berlinie w 2014 roku w ramach Europejskiego Miesiąca Fotografii. Został nagrodzony kilkunastoma nagrodami w konkursach fotografii prasowej, między innymi polskim Grand Press Photo, czy amerykańskim Lucie Awards.

Tomasz Kopcewicz
Absolwent ASP w Gdańsku, dyplom w Pracowni Malarstwa prof. Włodzimierza Łajminga (2002 r.) oraz Pracowni Intermediów prof. Witosława Czerwonki. Od 2002 r. rezydent Gdańskiej Kolonii Artystów na terenach postoczniowych, gdzie współtworzył artystyczną grupę „Znajomi Znad Morza”. Zajmuje się malarstwem i realizacją prac wideo. Punktem wyjścia dla jego prac malarskich są często banalne elementy pejzażu miejskiego, które jednak w sposób istotny wpływają na nasze zachowanie, np: kraty, bariery regulujące ruch uliczny, czy charakterystyczny dla korporacyjnego open space labirynt pracowniczych boksów. Interesuje go obraz uchwycony między przedstawieniem a abstrakcją, w którym dominuje geometria. Kopcewicz od 2015 roku wraz z fotografem Michałem Szlagą tworzy artystyczny duet pod szyldem Odyseja. Jest to projekt zakładający artystyczne działania plenerowe na wodzie. Pierwszy plener z cyklu Odyseja był miesięcznym rejsem po Morzu Śródziemnym na jachcie SS/Sputnik II  w 2015 r.

Krzysztof Topolski / Arszyn
Perkusista, elektroakustyczny improwizator, autor soundartowych projektów, kurator. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise, soundscape i groove. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, tworzy instalacje dźwiękowe oraz realizuje nagrania terenowe. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Był kuratorem festiwalu Soundplay 2014 oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Z saksofonistą Tomaszem Dudą tworzy projekt Arszyn / Duda. Prezentował swoją muzykę w wielu krajach Europy oraz w USA. Publikował nagrania w takich wytwórniach jak, Sangoplasmo, Post_Post, Nefryt, Monotype, Audiotong, Sqrt, Lado ABC, Plg, Konkretourist, Pwalacz Perski.krzysztoftopolski.wordpress.com

Alicja Wysocka
Studiowała na ASP w Krakowie, w School of Design and Crafts w Goteborgu oraz na Vrije Uniwersytecie w Brukseli. Obroniła dyplom na ASP w Poznaniu, z aneksem u Mirosława Bałki. Ukończyła studia na wydziale Kognitywistyka oraz Filozofia Umysłu na UPJP2 w Krakowie. www.alfaomegi.com