GGM1

Zastrzegam sobie wyłączne posiadanie swego życia - dyskusja

leśniak_720x100


Miejsce:
Gdańska Galeria Miejska 1, ul. Piwna 27/29
Spotkanie: 28.10, piątek godz. 18.00
Uczestnicy: Anka Leśniak, Anna Sadowska, prof. Ewa Graczyk
Prowadzenie: Barbara Piórkowska

Zastrzegam sobie wyłączne posiadanie swego życia. Stanisława Przybyszewska

Panel dyskusyjny wokół postaci Stanisławy Przybyszewskiej i instalacji Anki Leśniak inspirowanej biografią pisarki.

Dyskusja skupiona będzie wokół najnowszej instalacji Anki Leśniak zrealizowanej na opuszczonej kamienicy przy Placu Wałowym 13 w Gdańsku.
Instalacja inspirowana jest biografią Stanisławy Przybyszewskiej. Oparta została na kompozycji literniczej, w której artystka użyła cytatu z listu pisarki do jej ciotki Heleny Barlińskiej „Zastrzegam sobie wyłączne posiadanie swego życia”. W kontekście treści listu słowa te były stanowczym oświadczeniem, że zamierza się poświęcić wyłącznie pisaniu, i nie życzy sobie zewnętrznych ingerencji w jej wybory. Postać Przybyszewskiej i jej biografia nie zostały jednak przywołane jedynie w celu ich przypomnienia z perspektywy historycznej. Jej postać powraca w badaniach literackich, w interpretacjach jej twórczości w teatrze, kilkanaście lat temu w przestrzeni publicznej postawiono kamień z tablicą upamiętniającą pisarkę.
Celem realizacji artystycznej jest więc nie tyle upamiętnienie pisarki, ile ukazanie jej postawy i twórczości we współczesnym kontekście.

Przybyszewska postrzegana przez jednych jako niezwykła postać w polskiej literaturze, przez innych jeśli w ogóle kojarzona, to jako morfinistka i nieślubna córka Stanisława Przybyszewskiego, należy według artystki do kobiet nieumiejscowionych w historii, podlegających podwójnemu wykluczeniu. Pierwsze związane jest z pomijaniem kobiet w tzw. uniwersalnej, a więc patriarchalnej perspektywie i ocenie dokonań osób zaangażowanych w różne formy publicznej aktywności. Drugie wykluczenie związane jest z biografiami, które z różnych powodów wymykają się społecznym oczekiwaniom wobec kobiet.

Swoimi realizacjami w przestrzeni publicznej Anka Leśniak zadaje pytanie jak wprowadzić poprzez media sztuki współczesnej - działania site-specific w przestrzeń publiczną pamięć o biografiach kobiet z przeszłości, które wydają się ważne z perspektywy współczesnych dyskursów. Poprzez symboliczną rewitalizację opuszczonych miejsc Anka Leśniak stara się przywrócić je widzialności, a tym samym odwołać się bardziej to intuicji i emocji odbiorców, języka sztuki, który rządzi się innymi prawami niż język naukowy czy publicystyka. Zdanie umieszczone w instalacji, oderwane od pierwotnego znaczenia, wyrwane  z kontekstu i wstawione we współczesną rzeczywistość, nabiera nowych aktualnych znaczeń.

Spotkanie i dyskusja maja na celu przybliżenie kwestii biograficznych, jak również aspektów twórczości Stanisławy Przybyszewskiej związanych z instalacją na Placu Wałowym. Rozmowa będzie również dotyczyć relacji między pracą artysty i badacza, możliwych polach spotkań i interferencji, a także o roli odbiorcy.


Anka Leśniak zajmuje się rolą kobiet w historii i historii sztuki. Ukończyła historię sztuki w Uniwersytecie Łódzkim (2003) oraz Wydział Edukacji Wizualnej /obecnie Wydział Sztuk Wizualnych/ w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, dyplomem z wyróżnieniem (2004). Od 2013 roku jest doktorantką na Wydziale Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Brała udział w ponad 50 wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Stypendystka MKiDN w 2011 roku, laureatka Stypendium Prezydent Miasta Łodzi dla twórców i animatorów kultury w 2015 roku, w 2016 roku otrzymała stypendium Kulturalne Miasta Gdańska oraz zaproszenie na rezydencję artystyczną w Wiedniu organizowaną przez fundację KulturKontakt współpracującą z rządem austriackim. Od kilku lat realizuje prace site-specific na opuszczonych budynkach oraz poszukuje historii kobiet z różnych powodów zapomnianych lub pomijanych. Stosuje tu metodę badawczą „artystycznego śledztwa", rozmów z ludźmi, poszukiwań w archiwach, otwarcia na tzw. zbiegi okoliczności i przypadek, wszystko, co może być pomocne przy tworzeniu komunikatu artystycznego.

Barbara Piórkowska pisarka, poetka, krytyczka literacka, performerka. Autorka powieści „Szklanka na pająki” (2010) i prozy „Utkanki” (2014), trzech tomów poetyckich, w tym ostatniego pt. „Internationala” (2012), audiobooka poetyckiego, tekstów do piosenek (płyta „Piórko” Natalii Grzebały); współtwórczyni spektakli poetyckich. Nominowana do Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis” za rok 2010. Laureatka Nagrody Gdańskich Bibliotekarzy „Pro Libro Legendo” za rok 2010. Współtwórczyni projektów pisarskich dla grup seniorów oraz edukacyjnych przedsięwzięć związanych z literaturą przeznaczonych dla dorosłych, dzieci i młodzieży. Nauczycielka w pracowni kreacji literackich i blogów w Pałacu Młodzieży w Gdańsku, trenerka warsztatów twórczego pisania m.in. na ogólnopolskim festiwalu rozwojowym dla kobiet Progressteron. Tłumaczona na język angielski, rosyjski i litewski.

Anna Sadowska (1974r.), licencjonowana przewodniczka po Trójmieście, specjalizująca się szczególnie w spacerach herstorycznych. Współautorka gdańskiej trasy w książce Szlaki Kobiet. Przewodniczka po Polsce emancypantek. Oprowadza po autorskich trasach śladami koniet z Gdańska i Pomorza, współpracuje również z Instytutem Kultury Miejskiej i grupą społęczną Metropolitanka. Inicjatorka spacerów po Gdańsku śladami Stanisławy Przybyszewskiej oraz pomysłodawczyni i organizatorka nadania gdańskiemu tramwajowi imienia dramatopisarki.


Dyskusja odbędzie się w ramach  nowego cyklu spotkań, wykładów i debat realizowanych w Gdańskiej Galerii Miejskiej pod nazwą Skala Beauforta. Za jego pomocą chcemy pobudzić dyskusję i wymianę wiedzy między specjalistami różnych dziedzin naukowych i mieszkańców Trójmiasta.