GGM2

Julita Wójcik - Bez widoków

baner Julita 720.100

Otwarcie: 13.05.2016, godz. 19.30
Termin: 13.05 - 3.07.2016
Miejsce: GGM2, ul. Powroźnicza 13/15
Kuratorka: Patrycja Ryłko
 

Bez widoków to pierwsza solowa wystawa Julity Wójcik w Gdańskiej Galerii Miejskiej, na której zostaną zaprezentowane wybrane prace artystki z lat 2003-2016. Poruszone na niej problemy skupiają się zarówno wokół tematów społeczno – politycznych, związanych z utraconymi nadziejami i współczesnym brakiem stabilności jak i formalnych, gdzie artystka zmaga się ze sztuką i jej klasycznymi formami.

Nawiązujące do tytułu bezwidokówki - przesyłki ekonomiczne, to seria autorskich przestróg, które zostały wcześniej zaprezentowane w BWA Galerii Miejskiej w Tarnowie (2012). Artystka umieszczała na pocztówkach różnego rodzaju ostrzeżenia- stwierdzenia, będące jednocześnie swoistym komentarzem obecnej sytuacji społeczno - ekonomicznej i wysyłała je bezpośrednio na adres galerii - choć treść przesyłek tak naprawdę adresowana była do każdego z nas.

Edycja przygotowana specjalnie na potrzeby gdańskiej wystawy ma w tym wypadku wydźwięk krytyczny, zwraca szczególną uwagę na panujący w społeczeństwie brak widoków -perspektyw, będący jednym z głównych wyznaczników obecnych czasów.  

Pozostała większość prezentowanych na wystawie prac funkcjonuje w formie dokumentacyjnej, rejestrującej efemeryczne akcje zaistniałe najczęściej jednorazowo i  interwencyjnie. Za pomocą materiałów wideo lub obiektów artystka przywołuje swoje bezpośrednie działania w przestrzeni publicznej m.in. zamiatanie po włókniarkach w byłych halach produkcyjnych w Łodzi (Pozamiatać po włókniarkach; Łódź, 2003), demokratyczny wybór pogody, do którego namawiała mieszkańców Budapesztu (Prognoza Pogody; Budapeszt, 2006), czy wypłynięcie z portu w Gdyni na tratwie z walizek, co miało zwrócić uwagę na problem związany z emigracją (Transatlantyk; Gdynia, 2013). 

W swoich działaniach m.in.  Umowa o pracę (2012) czy też Freelancerka (2013) Julita Wójcik nawiązuje również do prekaryjnej sytuacji bytowej artystów, będącej konsekwencją określonych sposobów zatrudnienia – najczęściej w formie freelance, a co za tym idzie bez stałej umowy o pracę i świadczeń socjalnych tj. ubezpieczenia zdrowotne,  emerytury itp.

Z kolei akcje artystki odbywające się w instytucjach sztuki – wyścig w Muzeum Sztuki w Łodzi, mecz tenisowy w Muzeum Narodowym w Warszawie, czy też pojedynek szermierczy w CSW Zamku Ujazdowskim (Wyścig na 3600 m2, Muzealna rozgrywka; Rozprawa malarska, 2008) dotyczą jej indywidualnych zmagań z ograniczającym sztukę formatem instytucjonalnym, czy też samą formą sztuki w postaci białego płótna.

Julita Wójcik współtworzy swoje działania artystyczne z zapraszanymi do projektu ludźmi bądź przypadkowymi przechodniami, których obecność stanowi integralną część projektu. Społeczne, partycypacyjne projekty pokazywane galeryjnej przestrzeni ‘white cube’ zyskują w ten sposób status dokumentu, skierowanego do nowej (niebiorącej udziału w projekcie) publiczności.

Praktyka artystyczna Julity Wójcik jest twórczym rozwinięciem paradygmatu sztuki krytycznej nawiązującej do tradycji krytyki  instytucjonalnej. Tematyzując swoją własną pozycję w relacji do infrastruktur świata sztuki i struktur ekonomicznych artystka nie tylko denuncjuje konflikty wynikające z kondycji neoliberalnej, ale aktywnie pozycjonuje sztukę jako praktykę wynikającą ze społecznych warunków produkcji.


 

Julita Wójcik (ur. 1971) mieszka i pracuje w Gdańsku. Absolwentka Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie ukończyła dyplom w pracowni prof. Franciszka Duszeńki. Otrzymała nagrodę Paszport Polityki (2012) oraz Royal Scottish Academy Award (2013). Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury (1995/6, 2001, 2003, 2005, 2007) oraz Fundacji Kultury (2001), Miasta Gdańska (2002), Marszałka Województwa Pomorskiego (2003). Rezydentka m.in.: Art in General w Nowym Jorku (2006) czy Visegrad Found (2010).

Jej prace prezentowane były na licznych wystawach w kraju i zagranicą m.in.: (solowe) Falowiec, Galeria Platan, Budapeszt, (2012); The Horsecross Commission, Perth, HorseCross (2009), Making Things More Beautiful, uqbar,Berlin (2007); W samym centrum uwagi 8, Uwaga: Akcja!, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2006); Obieranie ziemniaków, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Mały Salon, Warszawa (2001) / (grupowe) State of Life, National Art Museum,Pekin, Chiny (2015); Critical Juncture, KochiMuziris Biennale, Kochi, Indie (2014); Lato w mieście, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa (2010); Poszliśmy do Croatan – strategie znikania, Hartware MedienKunstVerein, Dortmund, Niemcy (2011);

Gender Check, MUMoK, Wiedeń (2009); Don’t Worry BeCurious! 4th Ars Baltica Triennale Sztuki Fotografii, Casino Luxemburg oraz Kunstraum Kreuzberg/Bethanien, Berlin oraz CSW Ryga (2008); News: Recent Acquisitions in Contemporary Art, The Israel Museum, Jerozolima (2006); Pod flagą biało­czerwoną. Nowa sztuka z Polski, Narodowym Centrum Sztuki, Moskwa oraz Muzeum Sztuki, Tallin oraz CSW, Wilno (2004); WRO05 Festiwal Sztuki Mediów (2005); Architecture Of Gender: Contemporary Women’s Art in Poland, Sculpture Center, Nowy Jork (2003). Jej tymczasowe akcje odbyły się m.in.:  w Warszawie/ Plac Zbawiciela – Tęcza (2012-2015); podczas festiwalu Narracje - Droga do Lasu, Gdańsk/ Wrzeszcz (2014); pod kopcem Kraka - Kopiec nieznanego artysty, nieznanej artystki, Kraków (2012);  czy też w Domu Pracy Twórczej nad Jeziorem Wigry, Wigry (2009). Jej prace znajdują się w kolekcjach publicznych w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowym w Warszawie, Galerii Arsenał w Białymstoku, HorseCross w Perth/Szkocja oraz w The Israel Museum w Jerozolimie.